Isnin, 31 Januari 2011

KEPRIHATINAN PUTERI TERHADAP MANGSA BANJIR DI SANDAKAN


Peredaran musim Monsun Timur Laut membawa kepada turunnya hujan yang banyakdan berpanjangan menyebabkan sebahagian besar kawasan tanah rendah akan diliputi air. Fenomena alam ini tidak lari berlaku di kawasan daerah Sandakan. Seramai 42 buah keluarga dipindahkan ke penempatan sementara untuk mangsa banjir bermula 29hb Januari 2011 hingga hari ini. Secara keseluruhannya melibatkan Jumlah penduduk yg dipindahkn adalah 166 orang. Mangsa banjir ini dipindahkan dengan bantuan pihak bomba dengan menggunakan bot.


Pagi tadi, pergerakan Puteri UMNO Negeri Sabah bersama pergerakan Puteri UMNO Bahagian Libaran yang diketuai Suharni, Ketua Puteri UMNO Bahagian Libaran telah melaksanakan Pengagihan Makanan kepada mangsa-mangsa banjir di Pusat Pemindahan Mangsa Banjir Kg Gum-Gum, Sandakan (Libaran) dan telah menyampaikan bekalan makanan yang disumbangkan oleh puteri UMNO negeri sebanyak 100 bungkus berdasarkan maklumat terakhir semalam 30hb jam 10.00pm.


Menurut laporan Pergerakan Puteri UMNO bahagian Libaran , mangsa banjir ini telah dilawati oleh YB Dtk Juslie Ajirol (MP Libaran) & YB Dtk Zakaria Mohd Edris (ADUN Gum-Gum) dan telah mengagihkan sumbangan bahan-bahan asas seperti Beras, Gula, Tepung, Minyak masak, Biskut dan sebagainya.

Selain bantuan dari kepimpinan kawasan , bantuan juga telah diterima daripada jabatan kebajikan yang berupa tikar, bantal dan makanan, Pihak rela, pertahanan awam, bomba & kementerian kesihatan yang berupa ubat-ubatan serta perkhidmatan pemeriksaan kesihatan.

Mangsa banjir akan dijangka sekiranya hujan tidak turun pada petang ini, mangsa-mangsa banjir bolehlah pulang ke rumah masing memandangkan air telahpun surut sepenuhnya

1 ulasan:

  1. OK juga ni. Sekurang-kurangnya yang kena bencana ni rasa lega sikit dengan banjir ni kan?

    regards:
    lunaticg.
    via Sabahan Bloggers Club.

    BalasPadam