Sabtu, 11 Jun 2011

WANITA DIGESA JADI USAHAWAN KECIL : JAINAB

Kota Kinabalu : 12 Jun 2011 Golongan wanita digesa terutama surirumah dan ibu tunggal serta belia beliawanis menjadikan bidang keusahawanan bagi mengisi masa lapang mereka. Pembantu Menteri Pembangunan Sumber ...dan Kemajuan Teknologi Maklumat, Datuk Jainab Ahmad berkata, golongan surirumah mempunyai banyak masa yang boleh dimanfaatkan dengan menimba ilmu perniagaan selain membantu suami menambah pendapatan keluarga. Beliau berkata, pelbagai jenis perniagaan kecil-kecilan boleh diceburi golongan itu boleh menceburi termasuk bidang jahitan, masakan, sulaman, pastri dan kek. Katanya, selain produk yang dihasilkan untuk kegunaan sendiri, mereka juga boleh menjadi pengusaha dan usahawan yang berjaya apabila menghasilkan barangan yang berkualiti tinggi. ''Apabila dihasilkan sendiri untuk kegunaan keluarga, banyak perbelanjaan harian dapat dijimatkan dan ilmu yang diperolehi pula boleh diperluaskan.

YB Dtk Jainb, Aziah bersama pegawai MARA mencuba masakan yang
disediakan oleh peserta
 "Ini merupakan satu usaha untuk golongan wanita mengatasi kenaikan harga barangan pada masa kini," katanya semasa mengadakan Program Kursus Memasak Bersama Pusat Giat Mara dengan masyarakat setempat Kampung Tebobon, Menggatal. Turut hadir Ketua Puteri UMNO Sepanggar, Aziah Atoh, pemimpin masyarakat kampung dan pegawai daripada Pusat Giat Mara Sepanggar. Menurut Jainab yang juga Adun Karambunai berkata, golongan wanita yang mempunyai asas pengetahuan mudah untuk menjalankan perniagaan kecil kecilan seperti membuat katering kecil kecilan sekiranya ada majlis keramaian atau kenduri kahwin di kampung.

“Memang mudah untuk kita menjalankan perniagaan tersebut kerana kita sentiasa berada dirumah untuk mengerjakan kerja-kerja seperti memasak dan menjahit. Ini boleh dijadikan sebagai sumber pendapatan menambah ekonomi keluarga. Jelas Jainab wanita terutama surirumah digesa menjadi usahawan kecil bagi mengisi masa lapang mereka. “Golongan surirumah mempunyai banyak masa yang boleh dimanfaatkan dengan menimba ilmu perniagaan selain membantu suami menambah pendapatan keluarga. Apabila dihasilkan sendiri untuk kegunaan keluarga, banyak perbelanjaan harian dapat dijimatkan dan ilmu yang diperolehi pula boleh diperluaskan.

"Ini merupakan satu usaha untuk golongan wanita mengatasi kenaikan harga barangan pada masa kini," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan